Projekt pisarski w języku niemieckim: „DeutschPlus schreibt Geschichte”
Nasza szkoła bierze udział w projekcie Instytutu Goethego „DeutschPlus”. Dzięki temu
mamy dostęp do licznych przywilejów, takich jak ciekawe materiały edukacyjne oraz
zaproszenia do udziału w niemieckojęzycznych projektach i szkoleniach.
W roku szkolnym 2024/2025 Instytut Goethego zaproponował projekt pisarski
skierowany do uczniów znających język niemiecki na poziomie co najmniej B1.
Zainteresowanie udziałem wyraziła uczennica czwartej klasy – Amelia Pękała,
uczestniczka kursu GOETHE. Ostatecznie do projektu zaprosiliśmy również naszą
partnerską szkołę z Hradec Kralove w Czechach.
W projekcie uczestniczyło pięć szkół: cztery z Polski i jedna z Czech (szczegóły:
https://www.goethe.de/ins/pl/de/spr/eng/dep/pfs/deutsch-plus-schreibt-geschich.html).
Efektem pracy uczniów jest publikacja opowiadań z profesjonalnymi ilustracjami, którą
można wypożyczyć w naszej szkolnej bibliotece.
Jak przebiegał projekt?
Jeszcze w czerwcu 2024 roku nauczyciele zainteresowanych szkół spotkali się online,
aby omówić koncepcję warsztatów pisarskich, a także zapoznać się z ich wymaganiami
i zobowiązaniami. Od września do spotkań dołączyli uczniowie, którzy zostali podzieleni
na mniejsze grupy międzyszkolne, a każda z grup miała stworzyć jedno opowiadanie.
Na pierwszym spotkaniu uczniowie wybierali tematykę. Podczas kolejnych czterech
spotkań przedstawiali swoje pomysły i próbki tekstów. Całość projektu nadzorował
Urs Luger – autor i coach kreatywnego pisania (https://www.daf-kreativcoach.com/schreibprojekte/).
Praca w grupach dała uczniom okazję do rozwinięcia umiejętności współpracy zespołowej,
komunikacji online oraz pracy nad wspólnym dokumentem – wszystko to w języku
niemieckim lub angielskim. Amelia pracowała w zespole 3-osobowym z Maćkiem i Eliśką
– koleżanką z Czech.
Finał projektu
W grudniu 2024 roku zakończono prace nad opowiadaniami i rozpoczęto proces
redakcyjny. W tym tygodniu dotarły do nas dyplomy oraz gotowe książki. Hurrra!
Serdecznie gratulujemy Amelii i dziękujemy opiekunom projektu za możliwość udziału.
Było to niezwykłe doświadczenie i fascynująca przygoda!