Laponia nie jest daleko
Sprawozdanie z pobytu w Laponii
W dniach od 5 do 14 czerwca nauczycielka języka niemieckiego p. Jolanta Moll miała okazję uczestniczyć w kursie doskonalącym UE w ramach programu Comenius – Grundtvig: Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej.
Językiem roboczym seminarium organizowanym przez EUNEOS, do wyboru, był język angielski i niemiecki. Temat zaś brzmiał : Midnight sun – organizacja pracy międzynarodowej z paltformą e-journal.
Warsztaty odbywały się w Laponii na dalekiej północy Finlandii, 350 km na północ od Rovaniemi i 320 km powyżej Koła Podbiegunowego. Uczestników zakwaterowano nad rzeką Juutua w pobliżu ogromnego jeziora Inari (6 co do wielkości jezioro Europy), w miejscowości o tej samej nazwie, która liczy 459 mieszkańców. Tak więc można było poznać przyrodę i życie ludzi żyjących na dalekiej północy – Samów.
Oto kilka spostrzeżeń p. prof. Moll.
Dla mnie tematyka zajęć nie była nowa, ponieważ z platformy korzystam już od czterech lat. Jak dotąd prowadziłam projekty z Chile, Norwegią, Słowenią, Czechami i Węgrami, jednak chciałam się dowiedzieć o możliwościach nowszej wersji (płatnej dla szkół).
Organizacja kursu, jego umiejscowienie, wyposażenie szkoły, w której pracowaliśmy, nowi ludzie, których poznałam – wszystko to przerosło moje oczekiwania. W kursie wzięło udział 28 osób z 9 różnych krajów europejskich. Łączyły nas: język angielski, z niektórymi język niemiecki, chęć wykorzystywania nowych mediów w nauczaniu oraz świadomość konieczności współpracy międzynarodowej.
W trakcie zajęć zrodziło się kilka pomysłów na realizację projektów z udziałem partnerów zagranicznych. Ze mną w grupie znalazło się jeszcze 6 osób (z Holandii, Niemiec, Rumunii, Słowenii i Polski ). Od października rozpoczniemy w naszych szkołach pracę na specjalnie dla nas założonym e-journalu. Nasi uczniowie będą mieli za zadanie napisać artykuł na przydzielony temat, przy czym artykuły mogą być zilustrowane fotografiami, filmami i muzyką. Istnieje również możliwość przeprowadzenia video-konferencji. W ciągu 3 miesięcy powinniśmy się uporać z projektem, którego temat brzmi: How healthy am I / Wie gesund bin ich.
Wróciłam w niedzielę 14 czerwca (trzy razy zmieniając samolot) wyczerpana, ale pełna nowych wrażeń i pomysłów do realizacji. Dziękuję za możliwość skorzystania z takiej okazji Agencji Narodowej Comeniusa i Dyrekcji szkoły.
Chętnych zapraszam na stronę: www.ejournal.fi/liceum
Jolanta Moll