eTwinning: Weihnachten bei mir zu Hause
Projekt realizowany przez uczniów:
I LO im. Bolesława Chrobrego z Pszczyny (Jolanta Moll)
Colegiul National Vlaicu Voda (Alexandra Zinca)
Młodzież klas drugich – grupa Goethe – brała udział w krótkim projekcie eTwinning
(grudzień-styczeń), którego celem było:
- przede wszystkim zachęcenie do używania języka niemieckiego,
- wykorzystania zdobytej już wiedzy,
- i praktyczne posługiwanie się językiem,
- zmotywowanie młodzieży do intensywniejszej nauki języka,
- poznanie tradycji i obyczajów świątecznych w zaprzyjaźnionej szkole w Rumunii.
Uczniowie jeszcze przed świętami zostali podzieleni na 4 grupy robocze. Każda grupa
musiała omówić, jak będzie wyglądała praca końcowa, podzielić się pracą. W czasie
przerwy świątecznej należało zebrać materiały do przygotowania swojej prezentacji,
która została przedstawiona na lekcji przed grupą.
W ubiegłym tygodniu został utworzony paddlet, w którym młodzież pisała krótkie
informacje o sobie w przydzielonych grupach, ale przeczytać mogli wszystko to,
co napisali również członkowie pozostałych trzech grup.
Wczoraj – 23 stycznia 2025 roku – odbyły się spotkania live w czterech wirtualnych
pokojach. Ten rodzaj aktywności okazał się bardzo udany. Można było zobaczyć pięknie
przygotowane prezentacje, posłuchać ciekawych opowieści o tradycjach, zadać
dodatkowe pytania.
Czas spotkania na żywo był tak zaplanowany, że młodzież dała radę zapytać swoich
kolegów z Rumunii o dodatkowe rzeczy: zainteresowania, swoje upodobania związane
ze świętami.
Udział w takim projekcie, to nie tylko cele, które wymienione zostały na początku
sprawozdania, ale również kształcenie umiejętności miękkich:
- rozwój umiejętności komunikacji, współpracy i kompromisu;
- realizacja w grupie jest bardziej efektywna, szybciej można osiągnąć cele;
- w grupie otrzymujemy wsparcie i motywujemy się nawzajem;
- rozwój kreatywności – wspólna burza mózgów generuje więcej pomysłów;
- pracując w grupie jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za siebie;
- konieczność właściwego gospodarowania czasem;
- radzenie sobie ze stresem i opanowanie swoich niepewności;
- praca nad wystąpieniami publicznymi (właściwie 2 razy: przed grupą w klasie
oraz w małej „swojej” grupie przed 4-osobową grupą z Rumunii.
Nasze doświadczenie było bardzo udane i już myślimy o kolejnych projektach i spotkaniach,
które chcielibyśmy realizować w ramach współpracy eTwinning, a w trakcie których
język niemiecki byłby narzędziem służącym do porozumiewania się.