I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. BOLESŁAWA CHROBREGO W PSZCZYNIE I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE DLA DOROSŁYCH

eTwinning: Weihnachten bei mir zu Hause

Projekt realizowany przez uczniów:

I LO im. Bolesława Chrobrego z Pszczyny (Jolanta Moll)

Colegiul National Vlaicu Voda (Alexandra Zinca)

Młodzież klas drugich – grupa Goethe – brała udział w krótkim projekcie eTwinning
(grudzień-styczeń), którego celem było:

  • przede wszystkim zachęcenie do używania języka niemieckiego,
  • wykorzystania zdobytej już wiedzy,
  • i praktyczne posługiwanie się językiem,
  • zmotywowanie młodzieży do intensywniejszej nauki języka,
  • poznanie tradycji i obyczajów świątecznych w zaprzyjaźnionej szkole w Rumunii.

Uczniowie jeszcze przed świętami zostali podzieleni na 4 grupy robocze. Każda grupa
musiała omówić, jak będzie wyglądała praca końcowa, podzielić się pracą. W czasie
przerwy świątecznej należało zebrać materiały do przygotowania swojej prezentacji,
która została przedstawiona na lekcji przed grupą.

W ubiegłym tygodniu został utworzony paddlet, w którym młodzież pisała krótkie
informacje o sobie w przydzielonych grupach, ale przeczytać mogli wszystko to,
co napisali również członkowie pozostałych trzech grup.

Wczoraj – 23 stycznia 2025 roku – odbyły się spotkania live w czterech wirtualnych
pokojach. Ten rodzaj aktywności okazał się bardzo udany. Można było zobaczyć pięknie
przygotowane prezentacje, posłuchać ciekawych opowieści o tradycjach, zadać
dodatkowe pytania.

Czas spotkania na żywo był tak  zaplanowany, że młodzież dała radę zapytać swoich
kolegów z Rumunii o dodatkowe rzeczy: zainteresowania, swoje upodobania związane
ze świętami.

Udział w takim projekcie, to nie tylko cele, które wymienione zostały na początku
sprawozdania, ale również kształcenie umiejętności miękkich:

  • rozwój umiejętności komunikacji, współpracy i kompromisu;
  • realizacja w grupie jest bardziej efektywna, szybciej można osiągnąć cele;
  • w grupie otrzymujemy wsparcie i motywujemy się nawzajem;
  • rozwój kreatywności – wspólna burza mózgów generuje więcej pomysłów;
  • pracując w grupie jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za siebie;
  • konieczność właściwego gospodarowania czasem;
  • radzenie sobie ze stresem i opanowanie swoich niepewności;
  • praca nad wystąpieniami publicznymi (właściwie 2 razy: przed grupą w klasie
    oraz w małej „swojej” grupie przed 4-osobową grupą z Rumunii.

Nasze doświadczenie było bardzo udane  i już myślimy o kolejnych projektach i spotkaniach,
które chcielibyśmy realizować w ramach współpracy eTwinning, a w trakcie których
język niemiecki byłby narzędziem służącym do porozumiewania się.