I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. BOLESŁAWA CHROBREGO W PSZCZYNIE I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE DLA DOROSŁYCH

Erasmus+

Podróży ciąg dalszy- Hiszpania 

https://chrobry.pna.pl/aktualnosci/erasmus-i-hiszpania/

Chrobry w Portugalii – Erasmus + „Art with trash”

Od 15 – 22 maja 2022 roku uczennice naszej szkoły mieszkały w Portugalii w ramach projektu Erasmus+ “Art With Trash”. Przygotowałam krótki “dziennik” opisujący wyjazd.

15.05 Około 21:00 byliśmy już u naszych host rodzin i przygotowywałyśmy się do snu po długim i męczącym locie.

16.05 Pierwszego dnia wszyscy jeszcze poznawali się nawzajem. Po prezentacjach krajów podzielono nas na grupy, żebyśmy zwiedzili szkołę. Oprowadzali nas uczniowie z Portugalii. Dowiedzieliśmy się, że jest to Zespół Szkół – od podstawówki do szkoły średniej, a uczy się w niej 2280 uczniów, pracuje 200 nauczycieli i 75 pracowników administracji i obsługi. Wzrasta liczba uczniów zagranicznych, większość z nich przyjeżdża z Brazylii. Zjedliśmy lunch i poszliśmy na podchody „Peddy paper” po mieście Ericeria. Polegały one na tym, że mieliśmy po kolei podchodzić do różnych obiektów (np. Ecocentro Ericeria, Capela de Sao Sebastiao, Pelourinho), odpowiadać na pytanie i zrobić grupowe zdjęcie. Podczas zabawy grupy poznawały Portugalczyków, ponieważ pod każdym punktem stał ktoś inny! Ericeria to piękne nadmorskie miasteczko, w którym żyją „ludzie morza”. Największe atrakcje to plaże, klimat i gastronomia.

17.05 Zaczęliśmy dzień od spaceru pośród kwiatów i drzew w Parku Narodowym Tapada Nacional de Mafra, w którym dowiedzieliśmy się wiele o pszczołach i ich znaczeniu dla naszej planety i dla naszego życia. Zostaliśmy poczęstowani pyłkiem kwiatowym, na który reakcje były różne. Jeśli się rozejrzeć można było dostrzec zarówno skrzywione, jak i zadowolone miny. Rozpoczęła się wycieczka z przewodnikiem. Jechaliśmy przez park w elektrycznych samochodach podziwiając widoki i słuchając opowieści o historii parku, ale też o zwierzętach, które tu występują. Wszyscy wiedzą o tym, że Portugalia jest znana z białych budynków z niebieskimi akcentami, dlatego odwiedziliśmy Ze Franco Clay Museum, gdzie mogliśmy zobaczyć malutkie miasteczko zbudowane z gliny. Nie mogło się również obyć bez muzeum archeologicznego “Odrinhas”, w którym posłuchaliśmy o czasach, kiedy w Portugalii żyli Rzymianie.

18.05 Tego dnia udaliśmy się do stolicy Portugalii – Lizbony. Podczas  wyjazdu zobaczyliśmy wiele rzeźb słynnego artysty Bordalo II. Co prezentowały? Zwierzęta, ale można pomyśleć: “co jest ciekawego w rzeźbach przedstawiających zwierzęta?”. Bardzo dobre pytanie, otóż te rzeźby były zrobione ze śmieci. Ze śmieci, które artysta znalazł na drodze lub na plaży. Mogliśmy więc zobaczyć jak w rzeczy, których nikt już nie używa, wstępuje nowe życie. Patrząc na nie zrozumieliśmy jak plastik, który jest przecież takim wygodnym materiałem, niszczy nasze środowisko, naszą planetę.

 19.05 Wyciągając nauki z dnia poprzedniego i inspirując się sztuką Bordalo II , tworzyliśmy kwiatki ze śmieci, które zostały znalezione na brzegu oceanu. Po lunchu zostaliśmy przewiezieni na plażę, gdzie mieliśmy rozpocząć lekcję surfowania. Po założeniu pianek udaliśmy się na brzeg, żeby zrozumieć jak należy utrzymać się na desce. Kiedy w końcu mogliśmy wejść do wody zrozumieliśmy, że ten sport wcale nie jest taki prosty jaki się wydaje. Samo złapanie fali wymagało pomocy instruktora, o przejściu z pozycji leżącej do stojącej nie mówiąc. Po zajęciach wróciliśmy do hostów zmęczeni, ale szczęśliwi.

20.05 Tego dnia również mogliśmy wykazać się kreatywnością. Dano nam talerze i farby oraz zadanie: pomalować naczynia tak, żeby kojarzyły się z Erasmusem. Wzięliśmy się do pracy. Oczywiście szturchaliśmy się łokciami i przekrzykiwaliśmy, ponieważ każdy miał swój pomysł. Doszliśmy jednak do porozumienia i stworzyliśmy cudowne dzieło sztuki, w którym każdy miał swój udział. Po lunchu, jeszcze brudni z farby, udaliśmy się do sali lekcyjnej, żeby posłuchać prezentacji uczniów na temat konsumpcjonizmu, czyli problemu, z którym zmagamy się na co dzień. Z nową wiedzą udaliśmy się na zakupy – mieliśmy za zadanie kupić 10 gruszek, ale tak, żeby nie używać plastikowych opakowań. Wieczorem odbyła się impreza pożegnalna, podczas której zostały rozdane certyfikaty i pamiątki. (Został nam również podany deser z owoców, której wcześniej kupiliśmy). Tańczyliśmy i bawiliśmy się zapominając, że następnego dnia przyjdzie nam się pożegnać.

21.05 Wstaliśmy z łóżek, spakowaliśmy walizki i poszliśmy do szkoły. Kiedy zobaczyliśmy autobus czekający na nas zrozumieliśmy, że są to ostatnie chwile razem. Pożegnanie było bardzo łzawe i trwało dłużej niż powinno, jednak w końcu odjechaliśmy wpatrzeni w naszych Portugalskich kolegów i koleżanki, nie! – rodzinę. Zakwaterowaliśmy się w hotelu i udaliśmy się na zwiedzanie Lizbony. Mogliśmy podziwiać piękne widoki ze słynnych wind lizbońskich. Pani, która nas oprowadzała opowiadała bardzo ciekawie o historii i teraźniejszości tego pięknego miasta, które jest stolicą Portugalii. Dowiedzieliśmy się więcej o gotyckim spalonym kościele Św. Dominika, o wydarzeniach na Placu Tolerancji, gdzie zginęło tysiące Żydów oraz o trzęsieniu ziemi w 1755 i wielkim pożarze w 1959.

22.05 Tego dnia również przechadzaliśmy się po wybrukowanych uliczkach Lizbony. Zwiedzaliśmy zabytki i robiliśmy zdjęcia podczas przejażdżki żółtym tramwajem Remodelado, który z piskiem przemieszczał się po dzielnicy Lapa oraz Cais Sodre. Niestety – to były nasze ostatnie momenty w Portugalii. Wsiedliśmy do samolotu ze wspomnieniami i doświadczeniami. Z planem, żeby jeszcze wrócić do Ericeiry i uśmiechnąć się do naszej Portugalskiej rodziny.

Wiktoria Kalka, 2c

Wypowiedzi innych uczestników spotkania w Portugalii:

 

Wymiana jest jedną z wielu opcji poznawania świata. Można podróżować po świecie zwiedzając inne kraje ich kultury oraz – co najlepsze – mieszkać z tamtejszą rodziną i poznawać jej tradycje. Dlatego, że gości nas ktoś z zagranicy w swoim domu nabywamy też nowe znajomości i zdobywamy przyjaciół na całe życie. No i oczywiście mamy okazję przełamać  barierę językową i udoskonalać swój angielski w praktyce. Mamy też możliwość poznawania nie tylko osób z Portugalii, ale również z innych krajów uczestniczących w wymianie. Wymiana do Portugalii była świetna. Takie przeżycie jest ciężko opisać jakimikolwiek słowami. Trzeba samemu przeżyć taka przygodę, żeby się przekonać jakie to jest świetne. W Portugalii oprócz ciepła i pięknej słonecznej pogody były również niesamowite widoki, aż trudno było uwierzyć, że rzeczywiście jest tam jak na zdjęciach. Nie zapominając o Portugalczykach – są oni niesamowicie otwartymi i gadatliwymi osobami. Przy nich nie da się nudzić. Każdemu kto chce przeżyć taka przygodę z całego serca polecam. Natalia, 17 lat

 

Dzięki programowi Erasmus + udało mi się wiele osiągnąć oraz odkryć mnóstwo nowych oraz ciekawych rzeczy. Nie tylko poznałam kulturę Portugali, ale miałam również przyjemność zapoznać się z tamtejsza przyrodą oraz mieszkańcami.  Poznałam spore grono nowych ludzi z różnych krajów, z którymi udało mi się zawrzeć nowe znajomości i przyjaźnie. Oczywiście poznawanie nowych osób w obcym kraju było doskonałą okazją do doskonalenia języka angielskiego oraz poszerzania jego znajomości. Podczas wymiany wzrosła również moja wiedza na tematy związane z zagrożeniami dla naszego środowiska, takimi jak nadmierny konsumpcjonizm, czy śmieci którymi zanieczyszczamy nasza planetę. Warsztaty w których braliśmy udział oraz wykłady których wysłuchaliśmy wywarły na mnie ogromne wrażenie oraz pozostawiły chęć do większego dbania o nasze środowisko. Poza kwestią edukacyjna miałam również wiele okazji do zabawy i relaksu. Martyna, 17 lat

 

Zabranie udziału w wymianie   było jedną z najciekawszych wycieczek na jakiej byłam. Sam wyjazd pozwolił mi na ćwiczenie angielskiego w sytuacjach dnia codziennego. Atmosfera była przyjemna a uczestnicy z innych krajów byli bardzo mili i otwarci. Na warsztatach nauczyliśmy się o problemach z śmieciami i jak je rozwiązywać ale też o konsumpcjonizmie. Alicja, 17 lat

 

 

https://drive.google.com/file/d/13yTkmrYec6nTySj52OOWyfrKj_ASENlb/view?usp=sharing_eil_se_dm&ts=62b596f4

 

22 listopada 2021

„Art with trash” w Grecji
W dniach 13-20.11.2021 pięciu uczniów Chrobrego z klas drugich wraz z opiekunami
uczestniczyło w pierwszym spotkaniu w ramach programu unijnego Erasmus + „Art with
trash” w Grecji w Messini. Wspólnie ze szkołami z Grecji, Hiszpanii, Litwy i Portugalii
poznawaliśmy zasady proekologicznych postaw, by przez konkretne działania zmieniać
świat na lepsze.
Początek naszej greckiej przygody był niezwykły, gdyż dotarliśmy na miejsce późnym
wieczorem i mogliśmy podziwiać Ateny i Akropol w świetle księżyca. Mimo zmęczenia,
spacerowaliśmy wąskimi i kolorowymi uliczkami do późnej nocy i byliśmy pod coraz
większym urokiem Plaki, Monastriaki i Anafiotiki. Pierwsze oznaki greckiej gościnności,
uśmiechy i słynny grecki luz. W niedzielę rano spełniło się nasze marzenie i zwiedziliśmy
wzgórze Akropolu, będące jednym z najbardziej imponujących  zabytków stolicy
Grecji. Zdjęcia przy Partenonie i Erechtejonie to teraz nasze najcenniejsze pamiątki!
Wieczorem dotarliśmy do Messini i poznaliśmy  greckich partnerów.
Pierwszy dzień projektu był czasem gier i zabaw integracyjnych. Mogliśmy także pogłębić
wiedzę o naszych szkołach i krajach dzięki prezentacjom multimedialnym i filmom.
Zostaliśmy odprowadzeni po szkole  gospodarza spotkania i zapoznani z
 regulaminem szkolnym. Mieliśmy również okazję odwiedzić pobliską fabrykę
oliwy z oliwek, z której Grecja słynie najbardziej. Na miejscu zastał nas smaczny
poczęstunek oraz przyjazna atmosfera. Całość dnia dopełnił wspólnie spędzony czas z
zagranicznym partnerem oraz wieczorne spotkanie powitalne.
Wtorek uświadomił nam problem   zanieczyszczenia środowiska.
 Naszym zadaniem było wypisanie i skategoryzowanie znalezionych przez
nas odpadów na terenie szkoły i w jej sąsiedztwie. Byliśmy niesamowicie zaskoczeni średnio
wysokimi wynikami.

W porze obiadowej wybraliśmy się do muzeum,
by zapoznać się ze sztuką lokalnych  artystów. Wieczorem zorganizowane zostały
zabawy integracyjne oraz  rywalizacja sportowa.
W środę 17 listopada odwiedziliśmy ruiny starożytnego Messini, oddalonego o 20 kilometrów
od współczesnego miasta. Zwiedziliśmy ruiny gimnazjonu, dawne kramy kupieckie, a w
końcu amfiteatr, ruiny świątyń i ogromny stadion otoczony kolumnadą. Teren jest
rozległy i zwiedzanie zajęło nam 2 godziny, jednak było to bardzo interesujące. 
Następnie przejechaliśmy autokarem na piękna plażę , na której
zakończyliśmy naszą wycieczkę.
Na 4 dzień projektu zaplanowana została wycieczka do Kalamaty. Mieliśmy okazję przejść
się po Muzeum Greckich Strojów Ludowych ze wspaniałymi eksponatami ze zbiorów Victorii
Karelli. Równocześnie odbywała się też wystawa rzeźby z puszek, wspomagająca ruch
rozpowszechnienia recyklingu. Około południa mieliśmy do wykonania projekt polegający na
odnalezieniu według wskazówek najważniejszych punktów w mieście. Cały dzień
zakończyliśmy wizytą na tamtejszej plaży – niektórzy nawet zebrali się na odwagę, aby
wykąpać się w morzu.

W piątek 19 listopada, z samego rana udaliśmy się do burmistrza Messini. Tam
zadawaliśmy mu pytania na temat zanieczyszczenia miasta, ochrony środowiska, recyklingu
i tym podobne. Wręczyliśmy mu również list ze spostrzeżeniami.
Następnie poszliśmy do szkoły, gdzie wręczono nam certyfikaty uczestnictwa w projekcie
unijnym.
Podróż powrotna upłynęła nam na rozmowach i przemyśleniach, jak wprowadzić w życie
pierwszą zasadę proekologiczną – reduce – redukować konsumpcję i kupowanie, by
produkować mniej śmieci. Podjęliśmy różne postanowienia, a to najważniejsze to sprzątanie
terenów przy szkole i okolicy, na które Was zapraszamy. Do dzieła!
Natalia, Wiktoria, Karolina, Martyna i Janek
Oto wypowiedzi osób mieszających w rodzinach:
„Życie w rodzinie było super, bardzo się zżyłam z wszystkimi osobami i każda spędzona z
nimi chwila była cudowna. Rodzina, u  której mieszkałam liczyła 5 osób: mama, tata, Kristina,
jej dwie siostry, no i oczywiście Fredi (pies). Mogliśmy rozmawiać na każdy temat i o każdej
porze. Jedzenie w domu było przepyszne – były to typowe greckie potrawy gotowane przez
mamę Kristiny oraz różne greckie desery jak np. loukoumades. Mogłam się poczuć jak we
własnym domu. Był to jeden z lepszych tygodni mojego życia!”
Martyna, 16 lat
„Dla mnie mieszkanie u rodziny było jedną z najlepszych części  wyjazdu do Grecji.
Uważam to za świetny pomysł, ponieważ takie spędzanie czasu daje
możliwość poznania lokalnej kultury i zwyczajów oraz daje okazję do doskonalenia
angielskiego. Bardzo przyjemnie spędziłem tam czas i chciałbym tam jeszcze wrócić”.
Janek, 16 lat

 

24 sierpnia 2021

W dniach 14.08-21.08 miałyśmy okazję uczestniczyć w wyjeździe do Grecji organizowanym w ramach projektu Erasmus+. Spotkanie w Grecji kończyło dwa projekty- nasz “Don’t Worry, Be Healthy” oraz projekt “Highway to Health”.
Lot do Aten przebiegł bezpiecznie i bezproblemowo. Z lotniska pojechałyśmy komunikacją miejską do hotelu. Po szybkim zameldowaniu się, poszłyśmy pozwiedzać miasto i przechadzać się pięknymi uliczkami stolicy Grecji. Wysiadłyśmy na stacji metra Akropolis i wybrałyśmy się na spacer po okolicy. Odwiedziłyśmy najstarszą dzielnicę Aten – Plakę, podziwiając jej piękne, klimatyczne uliczki i zachwycając się tamtejszą magiczną atmosferą, a także byłyśmy na Placu Syntagma, czyli na Placu Konstytucji- jednym z najważniejszych miejsc w mieście. Już pierwszy dzień przepełniony był niesamowitymi wrażeniami.
W niedzielę z samego rana pojechałyśmy metrem pod Akropol. Zrobiłyśmy długi spacer, odłożyłyśmy bagaż i udałyśmy się na zwiedzanie. Obejrzałyśmy m.in. Partenon i Świątynię Ateny Nike. Potem udałyśmy się do centrum, gdzie z pozostałymi przedstawicielami poszczególnych państw: Hiszpanii, Austrii, Słowacji, Węgier, Litwy, Belgii i Grecji wyjechaliśmy z Aten do Kalamaty, robiąc przy okazji wycieczkę do Świątyni Posejdona na Sunionie. Przybyliśmy na miejsce późnym wieczorem. Zostawiłyśmy rzeczy, a przed snem obowiązkowo poszłyśmy jeszcze na spotkanie z morzem.
Już w poniedziałek mieliśmy okazję poznać się bliżej z kolegami z innym krajów. Zostaliśmy podzieleni w małe grupy z jednym przedstawicielem z każdego państwa. Z pomocą aplikacji Actionbound zwiedzaliśmy zakątki Kalamaty, rozwiązując po drodze mnóstwo zadań związanych z historią Grecji oraz miejscami, które odwiedzaliśmy. Nasi greccy koledzy bardzo nam pomogli, dzięki nim mogliśmy spojrzeć na Grecję jak jej mieszkańcy. Po intensywnym zwiedzaniu wspólnie wybraliśmy się na obiad do miejscowej restauracji. Już tego dnia musiałyśmy spróbować greckiego specjału, którym jest musaka. Polecamy każdemu!
We wtorek udaliśmy się do antycznego miasteczka Messini. Wraz z cudowną panią przewodnik poznawaliśmy tajemnice tego pięknego miejsca. Wszyscy byliśmy pod ogromnym wrażeniem. Kolumny, posągi, – tego nie da się zapomnieć. Aby jeszcze bardziej przyjrzeć się historii miejsca, odgrywaliśmy scenki pod okiem naszej reżyserki (pani przewodnik), np. w miejscu, gdzie dawni mieszkańcy organizowali walki lub przy bramie, gdzie stali strażnicy kontrolujący gości przybywających do miasteczka, mogliśmy poczuć się jak prawdziwi greccy bohaterowie! Po długim zwiedzaniu udaliśmy się do restauracji z pięknym widokiem na starożytne Messini.
Środa – kolejny dzień, kolejna dawka atrakcji. Na stadionie miejskim w Kalamacie mieliśmy okazję sprawdzić się w trzech dyscyplinach olimpijskich: skoku w dal, pchnięciu kulą i biegu na 200 metrów. Zdrowa rywalizacja to coś, co każdy lubi, ostatecznie udało nam się zdobyć 3 miejsce w kategorii dziewcząt! Po rozdaniu medali udaliśmy się do szkoły EEEEK Kalamatas, gdzie zjedliśmy tradycyjne przekąski oraz mieliśmy przyjemność zobaczyć pokaz greckich tańców, m.in. sirtaki. Oczywiście kto miał ochotę, dołączał do zabawy. Reszta dnia przepełniona była integracją i korzystaniem z uroków Grecji, a około 20 udaliśmy się na kolację do centrum.

Czwartek całkowicie spędziliśmy poza Kalamatą. Po przyjeździe busem do miejsca docelowego zwiedzaliśmy zamki i fortece Messini. Piękne widoki oczywiście trzeba było uwiecznić pamiątkowymi zdjęciami. Odwiedziliśmy takie miasta jak Pylos czy Methoni
W piątek zostało przygotowane piękne pożegnalne spotkanie. Rano, w Municipal Railway Park Kalamata, mieliśmy godzinną lekcję tai chi, a następnie podsumowanie całego tygodnia oraz całego projektu w postaci tworzenia plakatów ze zdjęciami. Po zajęciach mieliśmy czas wolny- ostatnie chwile na pamiątki i kąpiel w morzu. Późnym wieczorem zostało zorganizowane farewell party, czyli impreza pożegnalna. Miałyśmy okazję wybrać się w rejs statkiem i posłuchać tam przyjemnej muzyki. Na koniec zostały wygłoszone wzruszające przemowy oraz zostały rozdane certyfikaty uczestnictwa. Zrobiliśmy wszyscy pamiątkowe zdjęcia, a całe pożegnanie z innymi było bardzo trudne. Był to ostatni dzień projektu.
W sobotę miałyśmy lot z Aten do Polski o godzinie 9. Ten lot również przebiegł bez komplikacji. Po przyjeździe do Pszczyny nie mogłyśmy powstrzymać łez.
Cały wyjazd był wspaniały i jeszcze raz dziękujemy za możliwość zrealizowania go. Jesteśmy wdzięczne całej dyrekcji za opiekę, świetną organizację i niezapomniane, wspólnie spędzone chwile. Mamy nadzieję, że znajomości i przyjaźnie, które zawarłyśmy zostaną z nami na długi czas. DON’T WORRY, BE HEALTHY!
Agnieszka Grabowska
Martyna Kudła
Sabina Beer

Oto wypowiedzi pozostałych uczestników:

„Podróżowanie było od zawsze moim marzeniem. Możliwość wyjazdu z dodatkowa integracją i sprawdzeniem języka angielskiego było na prawdę ogromnym szczęściem. Wyjazd wspominam niesamowicie. Jestem pod wrażeniem takiej integracji z ludźmi z innym krajów, nie było przeszkodą nawet to, że byliśmy w różnym wieku. Dzięki nauczycielom, który bardzo troszczyli się, żebyśmy zobaczyli jak najwięcej, dziś mamy co wspominać. Dziś jesteśmy bogatsi o nowe doświadczenia i nowe relacje. Dziękujemy bardzo! DON’T WORRY, BE HEALTHY!” Sabina, 19 lat
„Ludzi, atmosferę i cały projekt Erasmus+ można określić jednym słowem: NIESAMOWITE. Dzięki spotkaniu w Grecji mieliśmy możliwość zarówno poznać jej kulturę, jedzenie, jak i spędzić miło czas z uczniami pochodzącymi z różnych stron świata. W moim przypadku bariera językowa zniknęła bardzo szybko, a ja sama stałam się bardziej otwarta na nowe znajomości. Taki wyjazd to świetny sposób na podszlifowanie języka, efekty są widoczne już po pierwszych chwilach tam spędzonych. Zabytki zwiedzaliśmy w bardzo ciekawy sposób: sami byliśmy dla siebie przewodnikami. Dni w Kalamacie były gorące, więc plan układano tak, aby żadne z nas na tym nie ucierpiało. Dbałość o ucznia przede wszystkim! Nie było miejsca na nudę! Przyjaźnie tam zawarte zostaną na długo w moim sercu. Jest to niezapomniane doświadczenie, dziękuję za daną mi szansę!” Martyna, 19 lat

„Udział w projekcie Erasmus+ był dla mnie niesamowitym przeżyciem. W ciągu tygodnia mogłam zwiedzić bardzo piękne miejsca, o których do tej pory słyszałam tylko na lekcjach historii. Mogłam również poznać kultury innych krajów, które brały udział w projekcie, a także ćwiczyć w praktyce swój język angielski. Zachęcam każdego do udziału w takich projektach, ponieważ dają nam możliwość rozwoju w wielu dziedzinach.” Magdalena, 19 lat

„Wyjazd na projekt Erasmus był dla mnie ogromną niespodzianką, przez pandemię podróżowanie było bardzo utrudnione, dlatego, gdy dostałam tę wspaniałą informację byłam najszczęśliwsza na świecie. Dzięki temu wyjazdowi poszerzyłam swoje horyzonty, poznałam całkowicie inną kulturę oraz doskonaliłam swój język angielski. W przerwie na zwiedzanie wielu zabytków nie zabrakło czasu na próbowanie wspaniałych greckich potraw jak musaka. Każda osoba biorąca udział w projekcie niezależnie od pochodzenia wykazała się szacunkiem i życzliwością dla drugiego człowieka, dzięki temu atmosfera była przyjazna, a każdy z nas czuł się jak wśród najbliższych znajomych. Takie projekty pomagają w nawiązywaniu nowych znajomości , poznawaniu kultury w Europie, oraz tworzeniu wspomnień, z którymi pozostaje się do końca życia”. Natalia, 19 lat

 

19 lipca 2021

https://dontworrybehealthy2018.wordpress.com/

Wspomnienia na długie lata

Dziś – w poniedziałek 19 lipca 2021 roku – mija tydzień od rozpoczęcia projektu Erasmus+ pt. „Don’t worry, be healthy” w Pszczynie. To wtedy, po pierwszej nocy z zagranicznym gościem w domu, rozmawialiśmy rano przy śniadaniu oraz spieszyliśmy się, by zdążyć do szkoły na oficjalny meeting z resztą uczestników. Na spotkaniu każdy z krajów miał swój oddzielny stolik. Zaczęło się. Wszyscy mogli na chwilę zapomnieć o angielskiej składni i gramatyce i porozmawiać w swoim języku.

,,Jak tam?”, spytałam. ,,Niezręcznie. A u ciebie?”.

Szczerze, skłamałabym, gdybym odpowiedziała: ,,Tak samo”. Chociaż miałam kontakt ze swoją partnerką przed jej przyjazdem, w niedzielę po południu zdałam sobie sprawę, że zamieszka ze mną osoba, której na oczy nawet nie widziałam! W dodatku będzie trzeba się komunikować tylko w języku angielskim… Początek był trudny, jak to początek – na szczęście trwał krótko. Bardzo szybko znalazłyśmy wspólny język, a także odkryłyśmy, że łączy nas wiele zainteresowań. Nie było tam miejsca na niezręczną ciszę!

Po poniedziałkowym powitaniu gości w szkole i podchodach resztę dnia spędziłyśmy na śląskim obiedzie u moich dziadków. Niesamowite doświadczenie dla każdego z nas. Mimo że moja rodzina nie raz gościła kogoś z zagranicy, to pierwszy raz trafiło na osobę z Litwy. Siedziałam przy stole tłumacząc pytania na angielski, a następnie odpowiedzi na polski. Dla Gustė – mojej partnerki – było to pierwsze zetknięcie się z regionalnym jedzeniem i gwarą. Po tym znalazłyśmy jeszcze czas, by ulepić coś z gliny i wyjść na miasto ze znajomymi. I tak spędziłyśmy cały tydzień. Wspomniałam, że nie było miejsca na niezręczną ciszę? Robiłyśmy wszystko razem, czasami dawałyśmy sobie chwilę przerwy na porozmawianie z rodzicami czy po prostu odpoczynek w samotności. Co za dużo to niezdrowo.

Jeśli chodzi o wycieczki – czy to w Wieliczce, w Pszczynie, czy w Krakowie byliśmy w różnych grupach – dzięki temu mogliśmy się lepiej poznać z pozostałymi gośćmi. Jedyną osobą, która się nie zmieniała w drużynie był nasz partner. Zadania, które dostawała każda grupa sprawiały, że się nie nudziliśmy w danym miejscu i nie byliśmy przemęczeni natłokiem informacji przekazywanych przez przewodnika. Uczestniczyliśmy również w warsztatach w restauracji Patio Con Gusto, gdzie mogliśmy własnoręcznie przyrządzić zdrowy posiłek do szkoły, bo taki był tytuł spotkania w Polsce – 'You are what you eat’ – jesteś tym, co jesz.

Po całym dniu trudno było przestawić się z powrotem na język polski, ale cóż… Uroki międzynarodowej wymiany. Poza tym, jedynym minusem była długość projektu- trwała on zdecydowanie za krótko!

Pragnę podziękować wszystkim – dyrekcji, organizatorom tego projektu i świetnej Pani Profesor Monice Margiecok, dzięki której mogłam wziąć w nim udział. Był to niesamowity dla mnie czas, nie tylko poćwiczyłam język angielski, także po części niemiecki, poznałam cudownych ludzi i ich kulturę oraz dałam im możliwość okrycia polskiej historii i naszych tradycji! Bardzo dziękuję! Zuzia Folek, 16 lat

2 czerwca 2021 roku uczestniczki i uczestnicy projektu Erasmus+ “Art with trash” wzięli udział w pierwszym spotkaniu z koleżankami i kolegami z innych krajów (Litwy, Portugalii, Grecji i Hiszpanii). Spotkanie odbyło się na Zoomie. Podczas niego uczestnicy mogli poznać się nawzajem i zobaczyć się po raz pierwszy. Każda szkoła przedstawiła również prezentację lub film związany z projektem. Grupa z naszej szkoły opowiedziała o swoich pomysłach na bardziej ekologiczny styl życia w codzienności.

Wiktoria Kalka

Oto dopowiedzenia naszych uczniów na zdanie:

„Zależy mi na środowisku, …

… więc obiecuje, że będę częściej jeździć komunikacją miejską niż samochodem. Im więcej pojazdów, tym więcej spalin, które zatruwają powietrze. Ponadto, obiecuje, że będę segregować odpady. Dzięki temu można poddać je recyclingowi i dać im drugie życie”.

Wiktoria, 15 lat

… więc obiecuję że będę używać wielorazowej torby na zakupy. Rozkłada się ona 400 lat, a używamy jej przez chwilę”.

Hania, 15 lat

… więc postanowiłam, że ograniczę zakup rzeczy, które nie są konieczne do funkcjonowania. Kupowanie tylko wtedy, kiedy naprawdę̨ czegoś́ potrzebujemy jest sto razy bardziej przyjazne środowisku, niż̇ eko-akcje i organiczne kolekcje w sklepach razem wzięte.

Julka, 15 lat

… więc od tej pory, nie będę kupowała nadmiernie opakowanych owoców i warzyw, zamiast jednorazowych reklamówek będę używać specjalnych torb na warzywa i owoce.

Martyna, 15 lat

„… więc skupię się na niekupowaniu zbędnych ilości jedzenia oraz niemarnowaniu go podczas posiłków. Obierki i zepsute części będę wyrzucać do kompostu oraz zużywać jako naturalny nawóz do roślin”.

Natalia, 15 lat

————————Art with trash3 zdjęcia

Nowe projekty unijne w Chrobrym

Z radością zawiadamiamy o kolejnym zwycięstwie w konkursie wniosków o dofinansowanie europejskie na realizacje projektów w ramach programu Erasmus + Edukacja Szkolna Akcja 2, współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk. Chrobry będzie realizował dwa projekty unijne w roku szkolnym 2020/2021.
Pierwszy projekt „Kopalnie bogactwa” („Mines de richesse”) to owoc współpracy Liceum Bolesława Chrobrego w Pszczynie i Liceum Marie w Aire-sur-la-Lys, które od ponad dziesięciu lat angażują się w partnerstwo, będące nośnikiem pozytywnych wartości, siłą napędową otwartości kulturowej i szansą dla uczniów i nauczycieli na uzyskanie dostępu do mobilności europejskiej. W projekcie może wziąć udział 12 uczniów uczących się języka francuskiego z naszej szkoły. Będzie on trwał do 31.10.2021 roku. W pierwszym etapie uczniowie nawiążą ze sobą kontakt mailowy, a następnie w nowym roku szkolnym uczestnicy najpierw przyjmą 12 uczniów z Francji, a następnie wyjadą z rewizytą do Aire-sur-la Lys w regionie Hauts de France. W trakcie tygodniowych pobytów uczniowie będą mieli okazję zwiedzić atrakcje turystyczne najbliższej okolicy. Językiem komunikacji będzie język francuski, tak więc projekt ten przyczyni się do zwiększenia kompetencji językowych uczniów, a także motywacji do dalszej pracy. Wysokość dofinansowania to 12 344 Euro.
Drugi projekt „Art with trash” (Sztuka ze śmieci) to również efekt wieloletniej współpracy z partnerami europejskimi, a kraje uczestniczące to Grecja, Litwa, Hiszpania i Portugalia. Celem projektu jest zmiana mentalności wśród uczniów i wykorzenienie złych nawyków związanych z śmieciami za pomocą zasad: REDUCE: redukować (potrzeby i konsumpcjonizm), REUSE: użyć ponownie (nadać nowe życie produktom), REFUSE: odmówić kupowania (uświadomić sobie, że nie jest mi to potrzebne), RECYCLE: przetworzyć odpady oraz RECOVER/REPAIR/ROT (naprawić, odzyskać śmieci). W przedsięwzięciu bierze udział 15 uczniów i 6 nauczycieli, a będzie ono trwało do 2022 roku z możliwością przedłużenia ze względu na sytuację epidemiczną. W roku szkolnym 2020/2021 uczniowie będą pracować nad różnymi zadaniami „zdalnie”. W kolejnym roku, doświadczą wymiany młodzieżowej, goszcząc u rodzin swoich parterów i przyjmując ich w swoim domu w Polsce. Przed uczestnikami różne zadania do wykonania: udział w konkursie na logo projektu, nakręcenie filmu edukacyjnego o segregacji śmieci, stworzenie rzeźby ze śmieci, przygotowanie pokazu mody rzeczy używanych oraz pisanie wierszy i piosenek na uliczną kampanię ekologiczną. Wysokość dofinansowania to 28 946,00 Euro.
Dla przypomnienia, nasza szkoła zrealizowała już wiele projektów unijnych dla uczniów i nauczycieli. Oto najważniejsze:
– w latach 2005 – 2008 projekt Comenius „Młodzi ludzie w UE – tacy sami czy inni” (współpraca ze szkołami ze Słowenii (Lublana), Estonii (Antsia) i Łotwy (Bauska); uczestniczyło 6 nauczycieli i 15 uczniów);
– projekty w ramach programu „Młodzież”, a następnie „Młodzież w działaniu” (projekty m.in. „Come together, right now, in the EU”, „W sieci, w realu”, „Ja – buntownik”, „Rozjaśnijmy trudną przeszłość teraźniejszością” – uczestniczyło 36 nauczycieli i około 200 uczniów (kraje partnerskie to: Chorwacja, Czechy, Francja, Irlandia, Niemcy, Polska, Słowacja, Wielka Brytania, Włochy);
– w latach 2011 – 2013 – projekt Comenius „Samoocena drogą do poprawy jakości uczenia się i nauczania”” (kraje partnerskie to: Grecja, Wielka Brytania, Turcja, Cypr, Polska) nominowany do konkursu EDUinspiracje w 2014 roku (uczestniczyło12 nauczycieli i 5 uczniów);
– w roku 2013 – projekt POKL Zagranicznej mobilności szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych dla nauczycieli „Jak motywować uczniów do nauki” (warsztaty metodyczne dla 12 nauczycieli w jednej z najlepszych szkół w Wielkiej Brytanii w Whitley Bay);
– w latach 2017 – 2018 dwa projekty „Kształcić nowocześniej”, oraz „Cyfrowi nauczyciele dla cyfrowych uczniów” dla nauczycieli (z powodu dużej ilości wniosków projekty znalazły się na liście rezerwowej);
– w latach 2018 – 2020 projekt Erasmus + „Nie martw się, bądź zdrowy” (kraje partnerskie to: Austria, Grecja, Litwa, Polska, Węgry; projekt przedłużony do sierpnia 2021 z powodu pandemii, uczestniczy 7 nauczycieli i 20 uczniów).
Zapraszamy młodzież naszego liceum do udziału w nowych projektach.
Monika Margiecok

„Nie martw się, bądź zdrowy” w Austrii

W ostatnim tygodniu grupa pięciu uczniów z naszej szkoły miała okazję pojechać do Graz w Austrii. Wyjazd był częścią programu Erasmus+ i trwał od 29 września do 5 października. Oprócz Polaków do Austrii przyjechały osoby z Węgier, Litwy i Grecji. Cały wyjazd miał opierać się na maksymie „Don’t worry, be healthy”- nie martw się, bądź zdrowy.
Nasz wyjazd zaczął się w niedzielę rano. Podróżowaliśmy pociągiem do Wiednia, a stamtąd autobusem do Graz. Z przystanku odebrały nas rodziny, u których mieliśmy spędzić nadchodzący tydzień. Mieliśmy okazję spędzić cały wieczór z naszymi nowymi przyjaciółmi, poznać ich oraz posłuchać ciekawych historii.
W poniedziałek odbyło się uroczyste rozpoczęcie całego spotkania. Partnerskie szkoły miały okazje zaprezentować siebie i swoje państwa. Zostaliśmy także oprowadzeniu po całej szkole i jej obejściu. Był to też czas, kiedy mogliśmy poznać osoby z innych delegacji, podczas różnych gier i rozmów. Po południu mieliśmy okazję zwiedzić miasto. Było to zorganizowane w postaci gry „tricky city”. Zostaliśmy podzieleni na grupy, a sama rozgrywka polegała na przemieszczaniu się po Graz w celu odnajdywania wskazówek potrzebnych do rozwiązania zagadki. Była to bardzo ciekawa forma poznania miasta oraz forma integracji.
Kolejny dzień spędziliśmy cały w szkole. Znowu zostaliśmy podzieleni na grupy, inne niż poprzedniego dnia i mieliśmy okazję uczestniczyć w warsztatach. Każde warsztaty trwały około dwóch godzin, miały miejsce w innych salach oraz z innymi nauczycielami. Na pierwszych zajęciach mieliśmy możliwość stworzenia własnych książek, od stworzenia okładki, przez zszycie jej ze stronami, do ozdobienia pustych kartek. Były to książki, w których zapisywaliśmy nasze przeżycia związane z wyjazdem oraz opisywaliśmy poszczególne dni. Kolejne zajęcia były związane z kreatywnym myśleniem. Tworzyliśmy sami karty do gry, z różnymi zadaniami, zagadkami czy pytaniami, aby potem móc w nie zagrać. Ostatnie zajęcia tego dnia miały miejsce na boisku szkolnym. Została postawiona tam ściana wspinaczkowa, z której mieliśmy okazję skorzystać pod okiem instruktora. Była to jedna z lepszych atrakcji całego wyjazdu.
W środę czekała nas całodniowa wycieczka w góry, do Erzberg. Znajdowała się tam odkrywkowa kopalnia rud żelaza. Zwiedzanie jej było podzielone na dwie części. Najpierw mieliśmy możliwość objechania terenu wielkimi ciężarówkami. Co jakiś czas słyszeliśmy eksplozje dynamitu, bo kopalnia cały czas pracowała, oczywiście z dala od części zwiedzanej. Potem zjechaliśmy wagonikami pod ziemię. Tam zostaliśmy oprowadzeni po nieużywanej już kopalni . Kolejnego dnia także czekała nas wycieczka, tym razem do Gamlitz. Znajduje się tam „Motorikpark” ,czyli ogromny plac zabaw. Oprócz tego mogliśmy zwiedzić „Watertower Weinleiten”- wodną wieżę. Wycieczka ta trwała tylko do południa. Po powrocie, w szkole śpiewaliśmy piosenkę „Don’t worry be happy”, lecz przerobioną na „Don’t worry, be healthy”, zgodnie z hasłem programowym. Musieliśmy ją dobrze przećwiczyć, bo w piątek rano odbyło się jej nagranie jako podsumowanie spotkania w Graz. Potem stworzyliśmy wszyscy razem dużą mandalę. Piątkowe popołudnie było wolne. Był to ostatni moment na spędzenie czasu z naszymi rodzinami oraz nowymi przyjaciółmi. Wieczorem bowiem odbyło się uroczyste zakończenie wyjazdu oraz impreza w szkole. W sobotę wszystkie delegacje udały się do swoich krajów.
Cały wyjazd był okazją do nawiązania nowych kontaktów i zwiedzenia nowych miejsc. Dał nam możliwość poznania nowej szkoły i zwyczajów ludzi. Nauczyliśmy się także jak dbać o nasze zdrowie psychiczne i fizyczne.
Weronika Gorecka

Oto wypowiedzi pozostałych uczestników:

„Wyjazd do Grazu z projektu Erasmus+ nie odbył się bez problemów. Największymi przeszkodami okazały się duża różnica wiekowa między nami a gospodarzami oraz wynikająca z tego bariera językowa. Mimo tego jednak wyjazd był bardzo udany, a gospodarze bardzo mili. Z wielką przyjemnością pojechałbym po raz kolejny”
Filip, 17 lat

„Wyjazd był bardzo udany. Zwiedziliśmy całe Graz oraz ciekawe miejsca w okolicy, fajnie się przy tym bawiąc. Poznaliśmy wielu ludzi z różnych krajów. Jedynym minusem była różnica wiekowa i bariera językowa pomiędzy nami a naszymi austriackimi partnerami. Nie znali dobrze angielskiego, a ich wiek wynosił 12 lat”.
Wojciech, 17 lat

„Moim zdaniem wymiana w Austrii była udana, poznaliśmy nowe osoby, uczyliśmy się języka i przede wszystkim poznaliśmy lepiej inny kraj. Jedynym minusem była bariera językowa na jaką napotykaliśmy się w trakcie rozmów z naszymi partnerami”.
Karol, 17 lat

„Uczestnictwo w wyjeździe do Graz w ramach programu Erasmus+ było dla mnie nie tylko niepowtarzalnym doświadczeniem, ale także ogromną lekcją kultury. Ponieważ moja rodzina goszcząca pochodziła z Bośni i Hercegowiny, miałem wyjątkową szansę zobaczenia z bliska życia mniejszości narodowych w Austrii oraz poznać bośniackie i muzułmańskie zwyczaje. Wyjazd był również okazją do poprawienia swojej znajomości niemieckiego i angielskiego, co niezwykle sobie cenię. Mimo różnicy wieku między nami a naszymi partnerami, dobrze się dogadywaliśmy i mieliśmy mnóstwo wspólnych tematów. Czas spędzony w Austrii na zawsze pozostanie dla mnie ogromnie pozytywnym wspomnieniem i nie mogę się doczekać przyjazdu naszych koleżanek i kolegów w marcu”.
Janek, 17 lat

 

Sprawozdanie z pobytu na Węgrzech

https://chrobry.pna.pl/erasmus-zmienia-zycie-otwiera-umysly/ 

Trwa spotkanie krajów partnerskich w ramach projektu współpracy szkół Erasmus + „Don’t worry, be healthy” (Nie martw się, bądź zdrowy) w Pecz na Węgrzech, w którym uczestniczą uczniowie Chrobrego wraz ze swoimi koleżankami i kolegami z Austrii, Grecji, Litwy i Węgier. Temat spotkania to „Be a digital bee” (Bądź cyfrową pszczółką). Uczniowie wraz ze swoimi opiekunami poznają różne aplikacje cyfrowe, które pomagają im dbać o swoje zdrowie. Przez cały tydzień uczą się korzystać z cyfrowych opasek, dzięki którym szybko uzyskują informacje o tym, jak pracuje ich serce, o spalonych kaloriach, ilości przebytych kroków, jak również o czasie treningu i jakości snu. W grupach międzynarodowych uczniowie uprawiają rożne dyscypliny sportowe w formie konkursu: ćwiczą jogę, badminton, pływają na basenie, wykonują ćwiczenia na Fitnexx, uczestniczą w zajęciach Kangoo Jumps, korzystając ze specjalnych butów do skakania i jeżdżą na łyżwach. Mamy nadzieję, iż wszyscy uczestnicy zainspirują się różnymi metodami dbania o swoje zdrowie fizyczne i wybiorą coś dla siebie. Zapraszamy na stronę projektu:
https://dontworrybehealthy2018.wordpress.com/

Projekt Erasmus+, Współpraca Szkół, akcja KA229
“Don’t worry, be healthy” 2018-2010
Wniosek nr 2018-1-HU01-KA229-047691_5

I. Kraje partnerskie i szkoły:
1. Pecz, Węgry – Pecsi Mezoszel Utcai Altalanos Iskola – KOORDYNATOR PROJEKTU
2. Messini, Grecja – 2nd Gymnasium of Messini
3. Janiszki, Litwa – Joniskio „Ausros” gimnazija
4. Pszczyna, Polska – Zespól Szkół Ogólnokształcących I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego
5. Graz, Austria – Neue Mittelschule Puntigam

II. Czas trwania projektu: 24 miesiące
Początek projektu: 1.10.2018
Zakończenie: 30.09.2020

III. Informacje o partnerach:

1.Węgry, Pecz
Szkoła jest usytuowana w centrum Pecz, piątego największego miasta na Węgrzech na południowym zachodzie. Uczęszcza do niej 386 uczniów w wieku 6-14 lat, naucza 35 nauczycieli, spośród których 12% posługuje się językami obcymi. Szkoła jest bardzo popularna w okolicy ze względu na nieustanne innowacje, w których bierze udział. Chcą, by uczniowie czuli się doceniani i dlatego szukają nowych rozwiązań i wyzwań. Byli zaangażowani już w 3 projekty Comenius i dwa Erasmus +.

2. Grecja, Messini
Szkoła usytuowana jest w Kalamacie w Messini, w pobliżu stolicy Messinia, miejsca nie będącego centrum turystycznym, mimo tego, iż ekonomia Grecji opiera się na turystyce. Messini jest miejscowością wiejską z 7000 mieszkańcami, którzy w większości żyją z uprawy ziemi – drzewa oliwkowe i figowe. Jest to raczej mało rozwinięte miejsce nad morzem. Region ten zamieszkuje spora liczba imigrantów, zajmujący się również rolnictwem. Ich dzieci uczęszczają do lokalnych szkół i często wymagają specjalnej opieki i uwagi. W szkole partnerskiej pracuje 20 nauczycieli, a uczy się 140 uczniów w wieku od 12 do 15 lat. Szkoła uczestniczy w projektach europejskich od 2008 roku i każdy w szkole rozumie potrzebę takich działań.

3. Litwa, Janiszki
Szkoła jest najstarszą 4-letnią szkołą średnią w mieście z tradycjami i jednocześnie najbardziej doświadczoną w dziedzinie edukacji. Uczęszcza tam 450 uczniów, dojeżdżających z różnych okolic regionu, a pracuje 40 nauczycieli wraz z administracją. Janiszki są położone na północy Litwy, graniczą z Łotwą. Jest to region o niskich walorach geograficznych, kulturowych i przemysłowych. Mieszkańcy borykają się z bezrobociem i wysoką liczbą migrantów. Szkoła stara się podnosić motywację uczniów do zajęć pozaszkolnych poprzez udział w projektach zarówno na poziomie lokalnym, jak i europejskim. Nowoczesna technologia zmieniła życie młodzieży, odciągając ich od wychodzenia z domu, aktywnego i zdrowego stylu życia. Nauczyciele szkoły starają się zaradzić tym problemom i organizują ciekawe pozaszkolne zajęcia motywując uczniów do aktywności i dbania o zdrowie. Szkoła brała udział w dwóch projektach Erasmus +.

4. Austria, Graz
Szkoła usytuowana jest na południu miasta Graz, w regionie wielu domów jednorodzinnych, jak również bloków mieszkalnych. W ostatnich latach, szczególnie po wojnie w byłej Jugosławii, wiele rodzin migrantów osiedliło się w mieście, a w szkole uczy się 20% uczniów o takim pochodzeniu. Większość z nich uczyła się już w szkole podstawowej i zna język niemiecki raczej płynnie. Szkoła prowadzi dla nich zajęcia interkulturowe, gdzie pogłębiają również umiejętności językowe. Szkoła oferuje nowy styl średniej edukacji ogólnej dla uczniów w wieku 10-14 lat. Cechy charakterystyczne szkoły to: klasy o zróżnicowanym poziomie zdolności uczniów; współpraca nauczycieli o różnym poziomie dorobku zawodowego; indywidualizacja pracy z uczniami; metoda nauczania co-teaching (współuczenie) na j. angielskim, niemieckim, matematyce i ekologii; koedukacja na wychowaniu fizycznym; prace ręczne i zajęcia gospodarstwa domowego; korzystanie z nowych metod uczenia się i nauczania; praca metodą projektu (zawarta w programie nauczania). Szkoła zorganizowana jest w taki sposób, iż nauczyciele współpracują w zespołach w grupach wiekowych uczniów i realizują projekty, dokonują ewaluacji i oceny pracy uczniów, szkolą się oraz pracują metodą school-based in-service training (SCHILF).

IV. Opis projektu:

Projekt powstał w odpowiedzi na to, iż mimo nieustannej dyskusji na temat zdrowia, większość naszych uczniów ma problemy z wprowadzaniem zdrowych nawyków do codzienności. Taką wiedzę daje nam codzienny kontakt z uczniami. Jednakże, aby zbadać problem głębiej, przygotowaliśmy prosty kwestionariusz (przetłumaczony na języki każdego z partnerów) i poprosiliśmy uczniów o ich wypełnienie. Porównaliśmy wyniki i odkryliśmy, iż kwestia zdrowia to szersza sprawa. Technologia zmieniła styl życia naszych dzieci w taki sposób, iż odciąga ich od wychodzenia z domu i angażowania się w różne aktywności na zewnątrz. Co więcej, w przypadku pracujących rodziców, przygotowywanie zdrowych, pożywnych posiłków stało się prawie niemożliwe. Kolejnym trudnym tematem jest różnorodność kulturowa w większości szkół w Europie spowodowana poszukiwaniem pracy. Aby pomóc naszym uczniom, przeprowadziliśmy sporo dyskusji, przeczytaliśmy fachową literaturę i zasięgnęliśmy porady u specjalistów. Naszym celem jest uświadomić uczniów, jak ważny jest zdrowy styl życia w codzienności. Co więcej, chcemy skorzystać z cyfrowej technologii jako ważnego narzędzia, by ich wspierać i motywować. Najlepszym sposobem, by to osiągnąć jest współpraca międzynarodowa, gdyż wierzymy w moc uczenia się od siebie nawzajem w europejskich projektach. Wyzwania, jakie nam obecnie towarzyszą nie mają zasięgu lokalnego, raczej jest to skala europejska. Uczniowie będą się uczyć od siebie nawzajem, doświadczą różnorodności kulturowej, zaobserwują szkolne obyczaje w krajach partnerskich, a projekt przyczyni się do zwiększenia świadomości naszego wspólnego dziedzictwa europejskiego poprzez uczestnictwo w różnych działaniach, tj. poznawanie dziedzictwa kulturowego każdego z krajów partnerskich, poznawanie walorów kulinarnych czy uczestnictwo w “Igrzyskach Olimpijskich” w Messini. W rezultacie, uczniowie rozwiną wiele umiejętności społecznych czy interkulturowych. Podczas projektu będziemy opierać się na tym, co każdy z partnerów może zaoferować najlepszego dla wzajemnej współpracy, i przez to każdy z partnerów będzie czerpać korzyści, co nie byłoby możliwe bez europejskiej współpracy. Uczniowie będą współpracować w duchu tolerancji i integracji społecznej.

Podział zadań:
WĘGRY:
• koordynacja całego projektu, inicjowanie komunikacji między szkołami partnerskimi w celu realizacji zadań projektowych, dzielenie się doświadczeniem w kwestii stosowania ICT podczas spotkania krajów partnerskich, monitorowanie działań ewaluacyjnych, koordynacja działań upowszechniających.
LITWA:
• koordynacja działań na portalu eTwinning, dzielenie się doświadczeniem w kwestii organicznego jedzenia podczas spotkania krajów partnerskich, współpraca w zakresie działań upowszechniających, koordynacja kontaktów między uczniami.
AUSTRIA:
• dzielenie się doświadczeniem w kwestii organizacji czasu wolnego bez technologii podczas spotkania krajów partnerskich, współpraca w zakresie działań upowszechniających, koordynacja kontaktów między uczniami.
POLSKA:
• dzielenie się doświadczeniem w kwestii edukacji uczniów na temat zasad zdrowego żywienia podczas spotkania krajów partnerskich, współpraca w zakresie działań upowszechniających, koordynacja kontaktów między uczniami, działania ewaluacyjne, zarządzanie czasem.
GRECJA:
• stworzenie strony internetowej projektu, dzielenie się doświadczeniem w kwestii ćwiczeń fizycznych zapewniających zdrowie podczas spotkania krajów partnerskich, współpraca w zakresie działań upowszechniających, koordynacja kontaktów między uczniami.

V. Cele projektu:
– koncentracja na sposobach, dzięki którym uczniowie będą wprowadzali zdrowe nawyki w swoim życiu i byli szczęśliwi w szkole; zapobieganie wczesnego kończenia edukacji szkolnej;
– zapoznanie z różnorodnością kulturową w zakresie nawyków żywieniowych i podniesienie szacunku do innych gustów kulinarnych, a co za tym idzie podniesienie świadomości kulturowej;
– podniesienie świadomości co do dziedzictwa kulturowego każdego kraju partnerskiego;
– zachęcenie uczniów do wzięcia odpowiedzialności za swoje zdrowie psychiczne i fizyczne;
– poszerzenie wiedzy na temat zdrowych nawyków żywieniowych, zdrowego i aktywnego stylu życia;
– nauka i praca z aplikacjami monitorującymi zdrowie;
– uczenie się od siebie, jak walczyć ze swoimi słabościami (Węgry – film o tym, co robić, by być bardziej sprawnym fizycznie; Litwa – przedstawienie na temat zajęć bez komputera; Austria – wystawa z lokalnymi tradycjami żywieniowymi; Polska – plakat na temat technologii cyfrowych w monitorowaniu zdrowia; Grecja – organizacja wystawy fotograficznej, jak zdrowo jeść);

VI. Harmonogram działań:

1. 2-8.12.2018 Spotkanie krajów partnerskich w Pecz (Węgry)
2. 5-11.05.2019 Spotkanie krajów partnerskich w Janiszkach (Litwa)
3. 29-5.10. 2019 Spotkanie krajów partnerskich w Graz (Austria)
4. 16-20.03. 2020 Spotkanie krajów partnerskich w Pszczynie (Polska)
5. 11-15.05.2020 Spotkanie krajów partnerskich w Messini (Grecja)

VII. BUDŻET

Budget Items Grant
Zarządzanie projektem: 36000.00 EUR
Wsparcie indywidualne i podróż: 105980.00 EUR
Całość: 144830.00 EUR

VIII. Informacje o programie

http://erasmusplus.org.pl/edukacja-szkolna/