I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. BOLESŁAWA CHROBREGO W PSZCZYNIE I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE DLA DOROSŁYCH

Sprawozdanie z wyjazdu do Niemiec

Pierwszy tydzień ferii spędziliśmy w Köthen,  w mieście będącym siedzibą  partnerskiego powiatu Anhalt-Bitterfeld. Czas naszego pobytu wypełniony był licznymi atrakcjami, integracją z tamtejszą młodzieżą. Mieliśmy możliwość, by sprawdzić naszą znajomość języka niemieckiego w praktyce.

Wizyta  rozpoczęła się w poniedziałek spotkaniem w miejscowym starostwie, gdzie powitał nas starosta Uwe Schulze oraz nasze niemieckie rodziny, u których mieliśmy mieszkać przez   najbliższe dni. Pierwsze popołudnie i  wieczór przeznaczone były na lepsze poznanie się.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od  spotkania w siedzibie starostwa. Po zabawach integracyjnych  przedstawiliśmy młodzieży niemieckiej przygotowane  przez nas  prezentacje o najważniejszych  zabytkach  naszego  miasta  i regionu  oraz  o naszej szkole. Później pojechaliśmy na wycieczkę do Magdeburga, który jest stolicą kraju związkowego Saksonia-Anhalt. Po mieście oprowadzał nas  przewodnik, zobaczyliśmy między innymi przepiękną katedrę pw.  Świętego Maurycego i Świętej Katarzyny, która  jest jednym z najważniejszych i najstarszych kościołów gotyckich  w Niemczech. Zwiedziliśmy również Landtag – siedzibę parlamentu kraju związkowego Saksonia-Anhalt, późnoromański zespół klasztorny Norbertanów  oraz   Zieloną  Cytadelę, budynek  zaprojektowany przez  architekta Friedensreicha Hundertwassera Tego dnia mieliśmy okazję  przejechać się komfortowym, niemieckim pociągiem.

W środę odwiedziliśmy Ludwigsgymnasium w Köthen. Uczestniczyliśmy w lekcjach wraz z niemieckimi uczniami. Było to ciekawe doświadczenie. Następnie zjedliśmy obiad w szkolnej stołówce i wyruszyliśmy na zwiedzanie  miasta Köthen z  przewodnikiem. Miasto to było siedzibą  księstwa Anhalt-Köthen, ma  bardzo bogatą  historię i tradycję  oraz  wiele ciekawych zabytków.  Obejrzeliśmy  m.in. kościół św. Jakuba, gdzie spoczywają  książęta   z  rodu Anhalt-Köthen, m.in.  książę  pszczyński Henryk, ratusz,  wystawę  ptaków  oraz ekspozycję poświęconą  językowi  niemieckiemu, która  mieści  się w zamku. Byliśmy również w pięknym  kościele św. Agnieszki,  do   którego uczęszczał Jan Sebastian Bach,  mieszkający  i tworzący w  Köthen na  dworze  książąt  anhalckich.

W czwartek mieliśmy możliwość  udziału w dniu projektów i  orientacji zawodowej  w Europagymnasium   w Bitterfeld. Razem z  młodzieżą z tego gimnazjum uczestniczyliśmy  w spotkaniu  dla uczniów zainteresowanych   możliwością  dalszego kształcenia  i pracy zawodowej  w   firmie  chemiczno-farmaceutycznej Bayer AG. Zwiedzaliśmy także   fabrykę i zobaczyliśmy z bliska jak wytwarzane są leki   m.in. słynna  aspiryna. Wieczorem   wspólnie  z  naszymi rodzinami, opiekunami  i uczniami niemieckimi  zjedliśmy kolację   w   restauracji  w  Baasdorf,  a potem    graliśmy w  kręgle.

W piątek udaliśmy się do Muzeum Przemysłu i Filmu  w Bitterfeld-Wolfen. Nasz przewodnik był  bardzo pozytywnie zaskoczony możliwością oprowadzania polskiej młodzieży, gdyż sam kiedyś uczył się polskiego i chętnie pokazywał nam swoje umiejętności.

Po  zwiedzeniu muzeum pojechaliśmy nad  jezioro Goitsche.  Mimo  silnego  wiatru  i niskiej temperatury  spacerowaliśmy nad  jeziorem  oraz  zwiedziliśmy  najciekawsze    miejsca m.in. Bitterfelder  Bogen, który  jest   zabytkiem   nowoczesnej architektury, symbolem regionu   oraz  miejscem,  z   którego roztacza  się piękny widok na jezioro.

W   sobotę  przed  południem pożegnaliśmy  się   z       niemieckimi  rodzinami   i  młodzieżą  uczestniczącą  w  wymianie. Pożegnanie  było  trudne. Czas spędzony   z  naszymi partnerami był dla nas wszystkich bardzo miły, zdążyliśmy się bliżej poznać i zaprzyjaźnić Podziękowaliśmy za gościnę i zaprosiliśmy   naszych  nowych  przyjaciół do Polski.

Naszą wymianę zorganizowały germanistki :pani  Jolanta Moll,   pani Agnieszka  Sajdak-Czernik  oraz  pani Bianca Laukat,  pracownik powiatu Bitterfeld-Anhalt,   przy finansowej pomocy Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży z Warszawy.