I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. BOLESŁAWA CHROBREGO W PSZCZYNIE I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE DLA DOROSŁYCH

Erasmus+ Grecja 2021

Chrobry w Portugalii – Erasmus + „Art with trash”

Od 15 – 22 maja 2022 roku uczennice naszej szkoły mieszkały w Portugalii w ramach projektu Erasmus+ “Art With Trash”. Przygotowałam krótki “dziennik” opisujący wyjazd.

15.05 Około 21:00 byliśmy już u naszych host rodzin i przygotowywałyśmy się do snu po długim i męczącym locie.

16.05 Pierwszego dnia wszyscy jeszcze poznawali się nawzajem. Po prezentacjach krajów podzielono nas na grupy, żebyśmy zwiedzili szkołę. Oprowadzali nas uczniowie z Portugalii. Dowiedzieliśmy się, że jest to Zespół Szkół – od podstawówki do szkoły średniej, a uczy się w niej 2280 uczniów, pracuje 200 nauczycieli i 75 pracowników administracji i obsługi. Wzrasta liczba uczniów zagranicznych, większość z nich przyjeżdża z Brazylii. Zjedliśmy lunch i poszliśmy na podchody „Peddy paper” po mieście Ericeria. Polegały one na tym, że mieliśmy po kolei podchodzić do różnych obiektów (np. Ecocentro Ericeria, Capela de Sao Sebastiao, Pelourinho), odpowiadać na pytanie i zrobić grupowe zdjęcie. Podczas zabawy grupy poznawały Portugalczyków, ponieważ pod każdym punktem stał ktoś inny! Ericeria to piękne nadmorskie miasteczko, w którym żyją „ludzie morza”. Największe atrakcje to plaże, klimat i gastronomia.

17.05 Zaczęliśmy dzień od spaceru pośród kwiatów i drzew w Parku Narodowym Tapada Nacional de Mafra, w którym dowiedzieliśmy się wiele o pszczołach i ich znaczeniu dla naszej planety i dla naszego życia. Zostaliśmy poczęstowani pyłkiem kwiatowym, na który reakcje były różne. Jeśli się rozejrzeć można było dostrzec zarówno skrzywione, jak i zadowolone miny. Rozpoczęła się wycieczka z przewodnikiem. Jechaliśmy przez park w elektrycznych samochodach podziwiając widoki i słuchając opowieści o historii parku, ale też o zwierzętach, które tu występują. Wszyscy wiedzą o tym, że Portugalia jest znana z białych budynków z niebieskimi akcentami, dlatego odwiedziliśmy Ze Franco Clay Museum, gdzie mogliśmy zobaczyć malutkie miasteczko zbudowane z gliny. Nie mogło się również obyć bez muzeum archeologicznego “Odrinhas”, w którym posłuchaliśmy o czasach, kiedy w Portugalii żyli Rzymianie.

18.05 Tego dnia udaliśmy się do stolicy Portugalii – Lizbony. Podczas  wyjazdu zobaczyliśmy wiele rzeźb słynnego artysty Bordalo II. Co prezentowały? Zwierzęta, ale można pomyśleć: “co jest ciekawego w rzeźbach przedstawiających zwierzęta?”. Bardzo dobre pytanie, otóż te rzeźby były zrobione ze śmieci. Ze śmieci, które artysta znalazł na drodze lub na plaży. Mogliśmy więc zobaczyć jak w rzeczy, których nikt już nie używa, wstępuje nowe życie. Patrząc na nie zrozumieliśmy jak plastik, który jest przecież takim wygodnym materiałem, niszczy nasze środowisko, naszą planetę.

 19.05 Wyciągając nauki z dnia poprzedniego i inspirując się sztuką Bordalo II , tworzyliśmy kwiatki ze śmieci, które zostały znalezione na brzegu oceanu. Po lunchu zostaliśmy przewiezieni na plażę, gdzie mieliśmy rozpocząć lekcję surfowania. Po założeniu pianek udaliśmy się na brzeg, żeby zrozumieć jak należy utrzymać się na desce. Kiedy w końcu mogliśmy wejść do wody zrozumieliśmy, że ten sport wcale nie jest taki prosty jaki się wydaje. Samo złapanie fali wymagało pomocy instruktora, o przejściu z pozycji leżącej do stojącej nie mówiąc. Po zajęciach wróciliśmy do hostów zmęczeni, ale szczęśliwi.

20.05 Tego dnia również mogliśmy wykazać się kreatywnością. Dano nam talerze i farby oraz zadanie: pomalować naczynia tak, żeby kojarzyły się z Erasmusem. Wzięliśmy się do pracy. Oczywiście szturchaliśmy się łokciami i przekrzykiwaliśmy, ponieważ każdy miał swój pomysł. Doszliśmy jednak do porozumienia i stworzyliśmy cudowne dzieło sztuki, w którym każdy miał swój udział. Po lunchu, jeszcze brudni z farby, udaliśmy się do sali lekcyjnej, żeby posłuchać prezentacji uczniów na temat konsumpcjonizmu, czyli problemu, z którym zmagamy się na co dzień. Z nową wiedzą udaliśmy się na zakupy – mieliśmy za zadanie kupić 10 gruszek, ale tak, żeby nie używać plastikowych opakowań. Wieczorem odbyła się impreza pożegnalna, podczas której zostały rozdane certyfikaty i pamiątki. (Został nam również podany deser z owoców, której wcześniej kupiliśmy). Tańczyliśmy i bawiliśmy się zapominając, że następnego dnia przyjdzie nam się pożegnać.

21.05 Wstaliśmy z łóżek, spakowaliśmy walizki i poszliśmy do szkoły. Kiedy zobaczyliśmy autobus czekający na nas zrozumieliśmy, że są to ostatnie chwile razem. Pożegnanie było bardzo łzawe i trwało dłużej niż powinno, jednak w końcu odjechaliśmy wpatrzeni w naszych Portugalskich kolegów i koleżanki, nie! – rodzinę. Zakwaterowaliśmy się w hotelu i udaliśmy się na zwiedzanie Lizbony. Mogliśmy podziwiać piękne widoki ze słynnych wind lizbońskich. Pani, która nas oprowadzała opowiadała bardzo ciekawie o historii i teraźniejszości tego pięknego miasta, które jest stolicą Portugalii. Dowiedzieliśmy się więcej o gotyckim spalonym kościele Św. Dominika, o wydarzeniach na Placu Tolerancji, gdzie zginęło tysiące Żydów oraz o trzęsieniu ziemi w 1755 i wielkim pożarze w 1959.

22.05 Tego dnia również przechadzaliśmy się po wybrukowanych uliczkach Lizbony. Zwiedzaliśmy zabytki i robiliśmy zdjęcia podczas przejażdżki żółtym tramwajem Remodelado, który z piskiem przemieszczał się po dzielnicy Lapa oraz Cais Sodre. Niestety – to były nasze ostatnie momenty w Portugalii. Wsiedliśmy do samolotu ze wspomnieniami i doświadczeniami. Z planem, żeby jeszcze wrócić do Ericeiry i uśmiechnąć się do naszej Portugalskiej rodziny.

Wiktoria Kalka, 2c

Wypowiedzi innych uczestników spotkania w Portugalii:

 

Wymiana jest jedną z wielu opcji poznawania świata. Można podróżować po świecie zwiedzając inne kraje ich kultury oraz – co najlepsze – mieszkać z tamtejszą rodziną i poznawać jej tradycje. Dlatego, że gości nas ktoś z zagranicy w swoim domu nabywamy też nowe znajomości i zdobywamy przyjaciół na całe życie. No i oczywiście mamy okazję przełamać  barierę językową i udoskonalać swój angielski w praktyce. Mamy też możliwość poznawania nie tylko osób z Portugalii, ale również z innych krajów uczestniczących w wymianie. Wymiana do Portugalii była świetna. Takie przeżycie jest ciężko opisać jakimikolwiek słowami. Trzeba samemu przeżyć taka przygodę, żeby się przekonać jakie to jest świetne. W Portugalii oprócz ciepła i pięknej słonecznej pogody były również niesamowite widoki, aż trudno było uwierzyć, że rzeczywiście jest tam jak na zdjęciach. Nie zapominając o Portugalczykach – są oni niesamowicie otwartymi i gadatliwymi osobami. Przy nich nie da się nudzić. Każdemu kto chce przeżyć taka przygodę z całego serca polecam. Natalia, 17 lat

 

Dzięki programowi Erasmus + udało mi się wiele osiągnąć oraz odkryć mnóstwo nowych oraz ciekawych rzeczy. Nie tylko poznałam kulturę Portugali, ale miałam również przyjemność zapoznać się z tamtejsza przyrodą oraz mieszkańcami.  Poznałam spore grono nowych ludzi z różnych krajów, z którymi udało mi się zawrzeć nowe znajomości i przyjaźnie. Oczywiście poznawanie nowych osób w obcym kraju było doskonałą okazją do doskonalenia języka angielskiego oraz poszerzania jego znajomości. Podczas wymiany wzrosła również moja wiedza na tematy związane z zagrożeniami dla naszego środowiska, takimi jak nadmierny konsumpcjonizm, czy śmieci którymi zanieczyszczamy nasza planetę. Warsztaty w których braliśmy udział oraz wykłady których wysłuchaliśmy wywarły na mnie ogromne wrażenie oraz pozostawiły chęć do większego dbania o nasze środowisko. Poza kwestią edukacyjna miałam również wiele okazji do zabawy i relaksu. Martyna, 17 lat

 

Zabranie udziału w wymianie   było jedną z najciekawszych wycieczek na jakiej byłam. Sam wyjazd pozwolił mi na ćwiczenie angielskiego w sytuacjach dnia codziennego. Atmosfera była przyjemna a uczestnicy z innych krajów byli bardzo mili i otwarci. Na warsztatach nauczyliśmy się o problemach z śmieciami i jak je rozwiązywać ale też o konsumpcjonizmie. Alicja, 17 lat

 

 

Litwa – marzec 2022

 

W drugim tygodniu marca 2022 grupa uczniów Liceum Chrobrego z klas drugich wraz z nauczycielami Moniką Margiecok i Agnieszką Sajdak – Czernik uczestniczyła w Janiszkach na Litwie w kolejnym spotkaniu mającym na celu realizację założeń projektu “Art with trash” (Sztuka ze śmieci). Tym razem uczestnicy projektu z Grecji, Hiszpanii, Litwy, Polski i Portugalii mieli za zadanie nauczyć się, jak ponownie wykorzystywać posiadane rzeczy lub zmieniać ich przeznaczenie w myśl zasady “REUSE”. Każda wizyta w kraju partnerskim to także szansa na poznanie bogatego dziedzictwa kulturowego. Zapraszamy do krótkiej relacji z każdego dnia projektu, przygotowanej przez uczestniczki grupy wyjazdowej “Litwa Erasmus+”.

 

Poniżej wspomnienia z pobytu w Litwie( pdf)

WSpomnienia z Litwy-skonwertowany

 

 

22 listopada 2021

„Art with trash” w Grecji
W dniach 13-20.11.2021 pięciu uczniów Chrobrego z klas drugich wraz z opiekunami
uczestniczyło w pierwszym spotkaniu w ramach programu unijnego Erasmus + „Art with
trash” w Grecji w Messini. Wspólnie ze szkołami z Grecji, Hiszpanii, Litwy i Portugalii
poznawaliśmy zasady proekologicznych postaw, by przez konkretne działania zmieniać
świat na lepsze.
Początek naszej greckiej przygody był niezwykły, gdyż dotarliśmy na miejsce późnym
wieczorem i mogliśmy podziwiać Ateny i Akropol w świetle księżyca. Mimo zmęczenia,
spacerowaliśmy wąskimi i kolorowymi uliczkami do późnej nocy i byliśmy pod coraz
większym urokiem Plaki, Monastriaki i Anafiotiki. Pierwsze oznaki greckiej gościnności,
uśmiechy i słynny grecki luz. W niedzielę rano spełniło się nasze marzenie i zwiedziliśmy
wzgórze Akropolu, będące jednym z najbardziej imponujących  zabytków stolicy
Grecji. Zdjęcia przy Partenonie i Erechtejonie to teraz nasze najcenniejsze pamiątki!
Wieczorem dotarliśmy do Messini i poznaliśmy  greckich partnerów.
Pierwszy dzień projektu był czasem gier i zabaw integracyjnych. Mogliśmy także pogłębić
wiedzę o naszych szkołach i krajach dzięki prezentacjom multimedialnym i filmom.
Zostaliśmy odprowadzeni po szkole  gospodarza spotkania i zapoznani z
 regulaminem szkolnym. Mieliśmy również okazję odwiedzić pobliską fabrykę
oliwy z oliwek, z której Grecja słynie najbardziej. Na miejscu zastał nas smaczny
poczęstunek oraz przyjazna atmosfera. Całość dnia dopełnił wspólnie spędzony czas z
zagranicznym partnerem oraz wieczorne spotkanie powitalne.
Wtorek uświadomił nam problem   zanieczyszczenia środowiska.
 Naszym zadaniem było wypisanie i skategoryzowanie znalezionych przez
nas odpadów na terenie szkoły i w jej sąsiedztwie. Byliśmy niesamowicie zaskoczeni średnio
wysokimi wynikami.

W porze obiadowej wybraliśmy się do muzeum,
by zapoznać się ze sztuką lokalnych  artystów. Wieczorem zorganizowane zostały
zabawy integracyjne oraz  rywalizacja sportowa.
W środę 17 listopada odwiedziliśmy ruiny starożytnego Messini, oddalonego o 20 kilometrów
od współczesnego miasta. Zwiedziliśmy ruiny gimnazjonu, dawne kramy kupieckie, a w
końcu amfiteatr, ruiny świątyń i ogromny stadion otoczony kolumnadą. Teren jest
rozległy i zwiedzanie zajęło nam 2 godziny, jednak było to bardzo interesujące. 
Następnie przejechaliśmy autokarem na piękna plażę , na której
zakończyliśmy naszą wycieczkę.
Na 4 dzień projektu zaplanowana została wycieczka do Kalamaty. Mieliśmy okazję przejść
się po Muzeum Greckich Strojów Ludowych ze wspaniałymi eksponatami ze zbiorów Victorii
Karelli. Równocześnie odbywała się też wystawa rzeźby z puszek, wspomagająca ruch
rozpowszechnienia recyklingu. Około południa mieliśmy do wykonania projekt polegający na
odnalezieniu według wskazówek najważniejszych punktów w mieście. Cały dzień
zakończyliśmy wizytą na tamtejszej plaży – niektórzy nawet zebrali się na odwagę, aby
wykąpać się w morzu.

W piątek 19 listopada, z samego rana udaliśmy się do burmistrza Messini. Tam
zadawaliśmy mu pytania na temat zanieczyszczenia miasta, ochrony środowiska, recyklingu
i tym podobne. Wręczyliśmy mu również list ze spostrzeżeniami.
Następnie poszliśmy do szkoły, gdzie wręczono nam certyfikaty uczestnictwa w projekcie
unijnym.
Podróż powrotna upłynęła nam na rozmowach i przemyśleniach, jak wprowadzić w życie
pierwszą zasadę proekologiczną – reduce – redukować konsumpcję i kupowanie, by
produkować mniej śmieci. Podjęliśmy różne postanowienia, a to najważniejsze to sprzątanie
terenów przy szkole i okolicy, na które Was zapraszamy. Do dzieła!
Natalia, Wiktoria, Karolina, Martyna i Janek
Oto wypowiedzi osób mieszających w rodzinach:
„Życie w rodzinie było super, bardzo się zżyłam z wszystkimi osobami i każda spędzona z
nimi chwila była cudowna. Rodzina, u  której mieszkałam liczyła 5 osób: mama, tata, Kristina,
jej dwie siostry, no i oczywiście Fredi (pies). Mogliśmy rozmawiać na każdy temat i o każdej
porze. Jedzenie w domu było przepyszne – były to typowe greckie potrawy gotowane przez
mamę Kristiny oraz różne greckie desery jak np. loukoumades. Mogłam się poczuć jak we
własnym domu. Był to jeden z lepszych tygodni mojego życia!”
Martyna, 16 lat
„Dla mnie mieszkanie u rodziny było jedną z najlepszych części  wyjazdu do Grecji.
Uważam to za świetny pomysł, ponieważ takie spędzanie czasu daje
możliwość poznania lokalnej kultury i zwyczajów oraz daje okazję do doskonalenia
angielskiego. Bardzo przyjemnie spędziłem tam czas i chciałbym tam jeszcze wrócić”.
Janek, 16 lat